Prutje 122: orzo met courgette, basilicum en prosciutto crudo

De eerste keer dat ik orzo (ook wel risoni genoemd) at, was een aantal jaar geleden tijdens een vakantie in Griekenland. Het was een klein restaurant ergens op een bergtop en het gerecht was orzo met konijn. Ondanks dat ik sinds die keer meerdere gerechten heb gegeten met orzo was dat mijn absolute favoriet. Ik heb na die vakantie vaak gekeken bij supermarkten in Nederland of ze orzo verkochten maar dat was tot kort geleden niet het geval. Nu gelukkig wel en het is ook goed verkrijgbaar in Milaan!


Voor twee personen heb je nodig:
een handje vol verse basilicum - courgette - teentje knoflook - 80 gram prosciutto crudo - 100 gram Taleggio - orzo/risoni


Begin met de courgette in halve maantjes te snijden en de knoflook fijn. Verhit olie in een pan en fruit eerst de knoflook, voeg vervolgens de courgette toe. 
Kook water met zout of een bouillonblokje en kook de orzo gaar volgens de verpakking.
Snijd de prosciutto crudo en basilicumblaadjes kleiner en voeg toe aan de knoflook en courgette in de pan. Bak het enige minuten mee en doe het vuur uit.
Als de orzo gaar is, giet het af en doe het terug in de pan waarin je het gekookt hebt. Voeg de Taleggio toe in kleine blokjes en roer tot de kaas volledig door de orzo gesmolten is. Voeg vervolgens het mengsel van knoflook, courgette, prosciutto en basilicum toe. 

Bereidingstijd: 15 minuten


Volg jij me al op Facebook en Instagram?




Reacties

Populaire posts