Toetje 1: citroen tiramisu

Ik ben geen zoetekauw. Ik woon dus in de totaal verkeerde omgeving want Italianen zijn dol op zoet. Als het dan iets in de richting van een toetje of taartje of koekje of iets dergelijks moet zijn, dan het liefst met citrusvruchten voor mij. Ik heb eerder toetjes gemaakt maar niet vaak, ik laat het meestal aan anderen over. Nu dan toch toetje 1. Na het lezen van 35 recepten op allerlei websites is dit eruit gekomen en volgens mijn proevers was het geslaagd.


Voor een schaal; (gokje) circa 10 à 12 personen:
250 gram mascarpone - 200 milliliter slagroom - een pak langevingers - twee eieren - drie citroenen - poedersuiker - limoncello


Eerst wat voorbereidend werk. Het grootste nadeel vond ik de afwas want ik heb veel schaaltjes gebruikt in mijn voorbereiding. Rasp de citroenen en houd de rasp apart. Pers één citroen uit in een kommetje of glas. Splits de eieren.
Meng de mascarpone met het citroensap. 
Klop de eierdooiers los. Voeg circa vier eetlepels poedersuiker toe aan de eierdooiers en klopt nog eens ongeveer vijf minuten. Zorg in ieder geval dat de poedersuiker goed gemengd is.
Voeg de eierdooiers toe aan de mascarpone en meng het goed. De mascarpone wordt geel, zorg dat de gelige kleur gelijk verdeeld is.
Klop de slagroom stijf en voeg ook de slagroom toe aan de mascarpone. Meng goed.
Klop het eiwit met circa zes eetlepels poedersuiker stijf. Schep het eiwit door de mascarpone.
Meng in een schaal 200 milliliter water, 12 eetlepels limoncello (of meer als je van limoncello houdt) en pers anderhalve citroen. Meng het geheel.
Doop de helft van de langevingers in de limoncello-citroensiroop en leg ze in een schaal. Verdeel vervolgens de helft van het mascarponemengsel over de langevingers. Doop daarna de andere helft van de langevingers in het mengsel en maak een tweede laag met langevingers en mascarpone.
Laat het geheel minimaal vier uur in de koelkast opstijven. 
Voor het serveren, pers de laatste helft van de citroen uit over de tiramisu en verdeel de citroenrasp.

Bereidingstijd: vierenhalf uur (inclusief vier uur in de koelkast)


Volg jij me al op Facebook en Instagram?



Reacties

Populaire posts