Prutje 130: rigatoni met ragu

Allereerst, ik denk dat ik de verkeerde pasta gebruikt hebt voor dit gerecht als ik officiële Italiaanse maatstaven zou volgen. Oeps.
Ik baseer vaak mijn avondeten op ingrediënten die nog in de koelkast liggen of op het aanrecht staan. Dat laatste in dit geval. Ik had nog een open fles rode wijn staan. Er zat nog ongeveer een stevig glas rode wijn in maar de fles was al een week open en dat is meestal niet heel lekker meer. In dit geval heb ik het niet eens meer geprobeerd en besloten dat ik er beter eten mee kon maken.


Voor drie personen heb je nodig:
twee grote wortels/penen - vier grote tomaten - groot glas rode wijn - 300 gram rundergehakt - rode ui - twee teentjes knoflook - rundvleesbouillonblokje 


Begin met het fijnsnijden van de rode ui en de teentjes knoflook. Fruit de ui en knoflook in een grote pan, waar je de saus ook in kan laten pruttelen later. Als de ui en knoflook enigszins beginnen te geuren, voeg het gehakt toe aan de pan en bak het rul. 
Schenk de rode wijn in de pan en 100 milliliter water met één rundvleesbouillonblokje. Laat het geheel op een laag vuurtje pruttelen terwijl je de tomaten in stukjes snijd, de wortels schoonmaakt en in plakken snijdt. Voeg de tomaat en de wortel toe.
Laat het geheel 45 minuten met de deksel op de pan pruttelen. Kijk met enige regelmaat en zorg dat het niet te droog wordt. Als het goed is, met het vocht uit de tomaten, het water en de wijn zal dit niet snel gebeuren maar houd het alsnog goed in de gaten. 
Laat de laatste 15 à 20 minuten de saus pruttelen zonder deksel op de pan, zodat als de saus nog erg vochtig is, het enigszins kan indikken. Als de saus al redelijk dik is na het pruttelen met deksel, dan is deze stap niet nodig. Eigen oordeel over de staat van de saus is dus van belang.
Breng de saus op smaak met peper en zout.
Kook als laatste stap de pasta en serveer met de saus.

Bereidingstijd: circa één uur en kwartier


Volg jij me al op Facebook en Instagram?




Reacties

Populaire posts