Prutje 132: rigatoni met tonijn, venkel en tomaat

Ik heb een enorme voorliefde voor venkel. Mijn moeder maakte vroeger gebakken aardappels met venkel en toen haatte ik het (don't tell her). Nu... Nu maak ik graag dingen met venkel. Ik sta regelmatig op de markt dat ik een venkel vraag en er eigenlijk geen plan mee heb. Dat was nu ook het geval. Hetzelfde overigens voor de tomaatjes.


Voor twee à drie personen heb je nodig:
grote venkel - 800 gram cherrytomaatjes - citroen - twee blikjes tonijn, circa 80 gram - twee teentjes knoflook - sjalotje - witte wijn - rigatoni - olijfolie met rode peper extracten


Snijd de knoflook en het sjalotje fijn. Verhit een flinke scheut olijfolie met rode peper extracten in een pan en fruit de knoflook en sjalot. Het is belangrijk dat je niet te zuinig bent met de olie aangezien dit ook een pittigere smaak aan de saus geeft.
Halveer de cherrytomaatjes en vroeg deze toe aan de pan. Bak de cherrytomaatjes circa 10 minuutjes. Rasp de schil van de citroen, pers de citroen uit boven de pan en schenk er vervolgens een groot glas witte wijn in de pan. Laat het 15 minuten sudderen.
Snijd de venkel in dunne repen. Voeg de venkel toe aan de tomatensaus, schenk 100 milliliter water bij de saus en laat de venkel 10 minuten koken in de saus. 
Voeg de tonijn toe aan de saus en laat nog vijf minuten sudderen zodat de tonijn warm wordt. Roer de saus goed door. Breng op smaak met peper en zout.
Kook in de tussentijd de rigatoni gaar. Serveer de saus met de rigatoni.

Bereidingstijd: circa vijftig minuten


Volg jij me al op Facebook en Instagram?




Reacties

Populaire posts